Teoria sztuki
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(18)
Forma i typ
Książki
(18)
Publikacje naukowe
(13)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Dostępność
tylko na miejscu
(9)
dostępne
(8)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia dla dorosłych
(9)
Czytelnia naukowa
(8)
Zbiory regionalne
(1)
Autor
Bednarek Magdalena (1984- )
(1)
Boruszkowska Iwona (1982- )
(1)
Bryl Mariusz
(1)
Czekalski Stanisław (sztuki piękne)
(1)
Falkowski Mateusz (1976- )
(1)
Giza Andrzej (1975- )
(1)
Graczyk Piotr (1970- )
(1)
Grzymkowski Eric (1984- )
(1)
Hasior Władysław (1928-1999)
(1)
Itten Johannes (1888-1967)
(1)
Juszczak Wiesław (1932- )
(1)
Kal Elżbieta (1962- )
(1)
Kiepuszewski Łukasz (1971- )
(1)
Kilian-Michieletti Joanna
(1)
Kmiecik Michalina (1987- )
(1)
Koczanowicz Dorota
(1)
Kornhauser Jakub (1984- )
(1)
Kosiński Dariusz (1966- )
(1)
Leonardo da Vinci (1452-1519)
(1)
Lisiecka Sława (1947- )
(1)
Nochlin Linda (1931-2017)
(1)
Nowak-Młynikowska Agnieszka
(1)
Poprzęcka Maria (1942- )
(1)
Przymuszała Beata
(1)
Staff Leopold (1878-1957)
(1)
Tarnowski Józef
(1)
Trzcińska-Hildebrandt Agata
(1)
Woźniak Cezary (1961- )
(1)
Wysłouch Seweryna (1940- )
(1)
Zegadłówna Zdzisława
(1)
Świtek Gabriela (1969- )
(1)
Żyłko Bogusław (1944- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(8)
2010 - 2019
(7)
2000 - 2009
(2)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(13)
1901-2000
(5)
1945-1989
(5)
1989-2000
(2)
1401-1500
(1)
Kraj wydania
Polska
(18)
Język
polski
(18)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Temat
Powieść amerykańska
(4693)
Kobieta
(4457)
Literatura polska
(4392)
Poezja polska
(3611)
Powieść angielska
(2575)
Teoria sztuki
(-)
Rodzina
(2191)
Miłość
(1904)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1856)
Przyjaźń
(1837)
Powieść młodzieżowa polska
(1654)
Tajemnica
(1576)
II wojna światowa (1939-1945)
(1516)
Literatura
(1466)
Opowiadanie polskie
(1358)
Żydzi
(1333)
Język polski
(1297)
Relacje międzyludzkie
(1275)
Przedsiębiorstwo
(1232)
Pisarze polscy
(1105)
Śledztwo i dochodzenie
(1078)
Pamiętniki polskie
(1057)
Kultura
(1053)
Życie codzienne
(1030)
Zabójstwo
(990)
Filozofia
(976)
Powieść francuska
(972)
Powieść polska
(947)
Dziecko
(933)
Wojsko
(919)
Dramat polski
(905)
Zarządzanie
(891)
Publicystyka polska
(885)
Polacy za granicą
(877)
Policjanci
(859)
Nastolatki
(847)
Sztuka
(844)
Magia
(839)
Powieść młodzieżowa amerykańska
(825)
Małżeństwo
(818)
Historia
(803)
Polityka
(784)
Rodzeństwo
(766)
Zwierzęta
(760)
Sekrety rodzinne
(713)
Powieść dziecięca polska
(704)
Dzieci
(697)
Trudne sytuacje życiowe
(684)
Dziewczęta
(682)
Duchowieństwo katolickie
(671)
Wojna 1939-1945 r.
(670)
Dziennikarze
(668)
Władcy
(657)
Powieść młodzieżowa angielska
(626)
Powieść niemiecka
(615)
Turystyka
(609)
Arystokracja
(602)
Środki masowego przekazu
(572)
Osoby zaginione
(570)
Politycy
(568)
Wybory życiowe
(555)
Teatr polski
(553)
Uczucia
(552)
Relacja romantyczna
(549)
Wychowanie w rodzinie
(546)
Młodzież
(545)
Kościół katolicki
(541)
Przestępczość zorganizowana
(538)
Tematy i motywy
(535)
Polityka międzynarodowa
(530)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(529)
Matki i córki
(529)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(524)
Holokaust
(494)
Mniejszości narodowe
(488)
Uczniowie
(488)
Poezja dziecięca polska
(487)
Poszukiwania zaginionych
(477)
Sztuka polska
(472)
Ludzie a zwierzęta
(455)
Wychowanie
(449)
Podróże
(441)
Opowiadanie dziecięce amerykańskie
(436)
Bibliotekarstwo
(430)
Gospodarka
(430)
Powieść rosyjska
(421)
Komunikacja społeczna
(420)
Religia
(418)
Prawo
(414)
Pedagogika
(412)
Aktorzy polscy
(407)
Lekarze
(407)
Mężczyzna
(405)
Szkolnictwo
(405)
Śmierć
(405)
Malarstwo polskie
(401)
Matematyka
(401)
Chrześcijaństwo
(399)
Regionalizm
(389)
Nauka
(388)
Psy
(388)
Temat: czas
1901-2000
(11)
2001-
(9)
1801-1900
(6)
1501-1600
(4)
1601-1700
(4)
1701-1800
(4)
1401-1500
(2)
1945-1989
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1901-1914
(1)
1989-2000
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Włochy
(1)
ZSRR
(1)
Gatunek
Esej
(5)
Opracowanie
(3)
Praca zbiorowa
(3)
Antologia
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Monografia
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Architektura
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Podręczniki
(1)
Przewodnik tematyczny
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(15)
Historia
(11)
Filozofia i etyka
(5)
Literaturoznawstwo
(4)
Architektura i budownictwo
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Fizyka i astronomia
(1)
18 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Praktyczny podręcznik do kulturowej teorii literatury porusza zagadnienia podstawowe dla teorii literatury - określenie jakie teksty współcześnie należy uznać za literaturę i jakie cechy o tym decydują, jakimi metodami badać najnowsze teksty, żeby w pełni odczytać ich znaczenie. Autorzy analizują wpływ zmian w sposobie komunikowania na status i funkcje społeczne literatury oraz omawiają związki literatury z innymi dziedzinami sztuki i nauki. kultury.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 82.0 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Niniejsza antologia znakomicie wypełnia lukę w polskojęzycznej literaturze przedmiotu. Dzięki przemyślanemu wyborowi tekstów wnosi pozaestetyczne aspekty do dyskusji o awangardzie i awangardowości. Kładzie się w niej nacisk na problemy, które są mocno obecne w światowej refleksji, podczas gdy w Polsce nieustająco dominuje jednak paradygmat filozoficzno-estetycznego ujmowania tych zjawisk.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82.0 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Materiały z konferencji, 8-9 grudnia 2018 r., Kraków.
Artyści, kuratorzy, filozofki i literaturoznawcy we wspólnej próbie przemyślenia – na nowo, dziś, nieco inaczej – współczesnych form aktywności artystycznej. Do czego ona prowadzi, z czego się bierze, o jakie stawki gra, wreszcie: czym jest? Autorzy tekstów zebranych w tomie Estetyka/inestetyka. Współczesne teorie dziań artystycznych pokazują przemiany dokonujące się w sztuce, takie jak wykorzystywanie nowych mediów, zjawiska immersji i VR-u czy też bioartu; zadają pytanie o status artysty, problematyzują kanony literackie i autobiograficzność, a także tworzą urzekające opisy twórczości Goi i analizy własnej postawy twórczej, ulegając pokusie myślenia oryginalnego, a nawet – jak ujęliby to Guattari i Deleuze – tworzenia konceptów i perceptów. Sytuują się właśnie gdzieś na granicy między estetyką a inestetyką, poszukując metody mówienia o sztuce, która nie zamykałaby jej w odgórnie ustalonych ramach dyskursu akademickiego, ale próbowała znaleźć nowe sposoby powiązania ze sobą – jak pisał Lyotard w swojej pierwszej książce – dyskursu i figury. Z recenzji dr hab. Moniki Murawskiej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 7.01 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kreowanie marek kultury : historia, współczesność, perspektywy / Andrzej Giza. - Wyd. I. - Kraków : Wydawnictwo Avalon, 2022. - 190, [2] strony : fotografie, ilustracje, portrety ; 25 cm.
Książka Kreowanie marek kultury składa się z trzech części. Pierwsza to lekcja historii sztuki, przeprowadzona pod kątem przemian historycznych i światopoglądowych od średniowiecza do XX wieku, komunikacji sztuki i idei oraz zarządzania marką przez znanych artystów na przestrzeni wieków. W drugiej części poruszono zagadnienia marketingowe, takie jak grupa odbiorcza, ambasadorzy marki, reklama, a także rola mediów i platform społecznościowych. W trzeciej omówiono kwestie związane z kreowaniem wizerunku, protokołem dyplomatycznym i savoir-vivre’em. Celem książki Kreowanie marek kultury jest przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej mechanizmów zarządzania markami kultury i ich kreowania. Zawiera również informacje na temat istotnych wydarzeń artystycznych, których organizatorzy we współpracy z artystami skutecznie kreowali mody i trendy (wystawy światowe). Publikacja ma nie tylko pogłębić wiedzę czytelnika z zakresu technik komunikacji, ale także przedstawić skuteczne schematy praktycznego działania w tym zakresie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 7.01 (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Sztuka. Przewodnik dla lubiących rozkminiać bez bólu" to pozycja obowiązkowa dla każdego pasjonata świata sztuki, który od nudnego spojrzenia, jakie spotykamy w podręcznikach, bardziej woli niestandardowe podejście do tematu. Jeśli więc jesteś jak Leonardo da Vinci i nużą Cię przepełnione nieistotnymi szczegółami treści to sięgnij koniecznie po tę pozycję i odkryj głębię tajemnicy największych artystów oraz ich dzieł. Eric Grzymkowski w swoim niecodziennym przewodniku po kierunkach i nurtach w sztuce zabiera czytelnika w niezwykłą podróż po kolejnych epokach od baroku, przez surrealizm po impresjonizm. Autor na kolejnych kartach zwraca uwagę na wyjątkowe cechy malarstwa El Greco, zauważa ekscentryzm Marcela Duchampa i przedstawia pełen zakrętów życiorys Vincenta van Gogha. Książka zabiera nas w emocjonującą podróż, w trakcie której poznamy mało znane zakamarki Luwru, Art Institute of Chicago albo muzeów watykańskich. Czytelnik dowie się, jak wraz z biegiem czasu zmieniało się podejście do malarskiej perspektywy, pozna zasady złotej proporcji oraz nabędzie podstawową wiedzę na temat historii fotografii. Publikacja ta pomoże każdemu lepiej zrozumieć sylwetki znanych artystów oraz poznać ich arcydzieła, niezależnie od tego, czy jest już doświadczonym znawcą sztuki, czy też dopiero rozpoczyna zgłębianie tajników świata sztuki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.03(4/9) (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. R-SOW (3 egz.)
Książka
W koszyku
Johannes Itten to legendarny mistrz szkoły Bauhausu, wielki indywidualista, artysta, mistyk koloru, nauczyciel i teoretyk sztuki. Fascynował się kultem ognia, praktykował medytację i był wegetarianinem. Budził rozbawienie otoczenia swym ekscentrycznym ubiorem i wyznawaniem kultu Mazdaznana. Światową sławę przyniósł mu autorski program nauczania (tzw. kurs wprowadzający) opracowany i wdrożony w Bauhasie w latach 1919–1923, który stał się podstawą wielu nowoczesnych metod nauczania w szkołach artystycznych. Celem jego programu był rozwój osobowości twórcy. Itten zachęcał studentów, by nie kopiowali dzieł sztuki, jak to było w zwyczaju tradycyjnych uczelni artystycznych, lecz kierowali się subiektywnymi odczuciami i kreatywnością. Jego kurs składał się z trzech części: studia natury i materiałów wraz z teorią formy i koloru, analiza dawnych mistrzów i rysunek z natury. Itten opuścił Bauhaus w wyniku konfliktu z Walterem Gropiusem, który chciał zupełnie inaczej ukierunkować program nauczania w szkole, to znaczy kładąc nacisk raczej na technologię produkcji, niż na osobisty rozwój artystyczny. Nawet dla tak nowatorskiej szkoły jak Bauhaus, Itten był zbyt daleko idącym prekursorem. Niewątpliwie jednak wywarł trwały wpływ na nauczanie zasad projektowania i rozwój teorii koloru. W książce "Sztuka koloru" Itten rozszerzył i opisał zagadnienia teorii, filozofii i harmonii barwy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 7.01 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Fragmenty : szkice z teorii i filozofii sztuki / Wiesław Juszczak. - Wydanie 1. w tej edycji. - Warszawa : Państwowy Instytut Wydawniczy, 2017. - 220, [4] strony ; 18 cm.
(Biblioteka Myśli Współczesnej)
Wznowienie klasycznego zbioru esejów jednego z najoryginalniejszych i najwybitniejszych humanistów naszego czasu. Wiesław Juszczak we "Fragmentach" pochyla się nad kondycją sztuki oraz nad procesami, które eksponują nierozerwalną więź człowieka z nią. Szuka odpowiedzi na pytania, które towarzyszą rozwojowi kultury od czasów antycznych. Kultowa dla historyków sztuki (i nie tylko) książka została poprawiona i pierwszy raz wznowiona po 22 latach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.01 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 7.03(4/9) (1 egz.)
Książka
W koszyku
Monografia jest zbiorem artykułów polskich historyków sztuki, poświęconych różnym sposobom rozumienia potencjału dzieł i form wizualności. Studia obejmują szeroki materiał historyczny (od nowożytności do współczesności), stwarzając możliwość dokonania istotnych rozróżnień w rozległej sferze obrazów - niezależnie od tego przy pomocy jakich mediów zostały one wygenerowane.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.01 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 39 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowe Perspektywy. Performatyka)
Termin «performatyka» jest objaśniany w książce parokrotnie, ponieważ jej rozumienie i społeczne (nie tylko ściśle naukowe) stosowanie zmieniają się w czasie. Autor podąża za życiem słów, pojęć i zjawisk, bardziej bada rzeczywistość niż wypreparowany abstrakcyjnie termin. Nie tracąc nic z walorów naukowych, książka nade wszystko zachęca do namysłu nad rzeczywistością i współczesnością. Zaprasza czytelnika w fascynującą podróż w głąb zjawisk, czasem z pozoru tak prostych, jak serial telewizyjny czy mecz piłki nożnej. Performatyka jako perspektywa badawcza uczy widzieć więcej, patrzeć inaczej i dostrzegać nowe pokłady znaczeń nawet tam, gdzie z pozoru przebadano już wszystko (dzieła romantyków). Autor daje sobie i czytelnikom wolność w wędrowaniu po tematach, co staje się wciągającą i owocną przygodą intelektualną, przeżywaną jednakże nie tylko dla samej przyjemności myślenia, ale także po to, by - rozumiejąc złożone procesy i ich historyczne zaplecze - móc lepiej kształtować własne życie indywidualne oraz zbiorowe życie społeczeństwa i narodu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.01 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Leonardo niestrudzenie pragnął uchwycić harmonię wszechświata, unaocznić przemyślaną doskonałość rzeczy stworzonych: powietrza, które posiada swoją gęstość, pulsujących pod skórą żył, cienia o różnorodnej sile, barwie, nasyceniu. Niestrudzenie badał najróżniejsze zjawiska i próbował znaleźć zasadę, która je łączy. Chciał rozwikłać zagadkę wszechświata. Zdawało się mu, że można to osiągnąć przez malarstwo - według niego najwyższą i najszlachetniejszą ze sztuk. Głoszony prymat malarstwa Leonardo uzasadniał między innymi dwoistą, a nawet troistą istotą tej gałęzi sztuki, będącej zarazem nauką i filozofią. Wierzył, że dzięki malarstwu można odsłonić regułę życia - nie poprzez kopiowanie fizyczności materii, czyli niedoskonałych, rzeczywistych tworów przyrody, ale poprzez naśladownictwo twórczych sił natury. Leonardo pisał o metodach, dzięki którym można osiągnąć najwyższy poziom iluzji przedmiotowej, sugestię naocznej prawdy, wrażenie realności i fizycznego ciężaru materii, postrzeganych najważniejszym z ludzkich organów, okiem - „oknem duszy”, a także innymi zmysłami. Naprawdę interesowało go jednak to, co niepoznawalne - natura naturans - przyczyna rzeczy. Na jednej z kart Codice Atlantico rozpaczliwie pytał sam siebie: „O, Leonardo, czemu się tak trudzisz?”. Gorączkowo notował, szkicował - tuszem, kredką, ołówkiem, pędzlem. Badał zagadkę istnienia. W przyrodzie, matematyce, geometrii, ale i w poruszeniach duszy poszukiwał wzorców jednoczących kosmos, związków łączących wszystko we wspólną całość. Leonardo wierzył w możliwość wielkiej, artystycznej i filozoficznej syntezy świata i dążył do niej - daremnie - przez całe życie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75/76 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wydanie z okazji pięćdziesiątej rocznicy ukazania się eseju.
Tytuł oryginału: Why have there been no great women artists?
Przełomowy esej Lindy Nochlin zapowiadał narodziny feministycznej historii sztuki, a dzisiaj wciąż ma fundamentalne znaczenie dla rozumienia sztuki. Pouczający i prowokujący od pierwszego zdania, angażuje czytelnika bez reszty i zachęca go, by odsunął na bok swe dotychczasowe założenia i zaczął poszukiwać nowych dróg. Linda Nochlin nie próbuje odpowiedzieć wprost na pytanie, dlaczego nie było „wielkich artystek” – uważa, że zostało błędnie postawione. Zamiast tego rozkłada na czynniki pierwsze samo pojęcie wielkości i wyjaśnia podstawowe założenia, które skutkowały fallocentryczną naturą geniuszu w sztuce. Z nadzwyczajną przenikliwością obnaża przy tym fakt, że przyjęcie perspektywy białych mężczyzn w historii myśli o sztuce niosło z sobą porażkę nie tylko moralną, lecz także intelektualną.
Przełomowy esej Lindy Nochlin zapowiadał narodziny feministycznej historii sztuki, a dzisiaj wciąż ma fundamentalne znaczenie dla rozumienia sztuki. Pouczający i prowokujący od pierwszego zdania, angażuje czytelnika bez reszty i zachęca go, by odsunął na bok swe dotychczasowe założenia i zaczął poszukiwać nowych dróg. Linda Nochlin nie próbuje odpowiedzieć wprost na pytanie, dlaczego nie było „wielkich artystek” – uważa, że zostało błędnie postawione. Zamiast tego rozkłada na czynniki pierwsze samo pojęcie wielkości i wyjaśnia podstawowe założenia, które skutkowały fallocentryczną naturą geniuszu w sztuce. Z nadzwyczajną przenikliwością obnaża przy tym fakt, że przyjęcie perspektywy białych mężczyzn w historii myśli o sztuce niosło z sobą porażkę nie tylko moralną, lecz także intelektualną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone (1 egz.)
Książka
W koszyku
Impas : opór, utrata, niemoc, sztuka / Maria Poprzęcka. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2019. - 236, [4] strony : ilustracje, fotografie ; 23 cm.
(Monografie)
Ars longa, vita brevis – sztuka długa, życie krótkie – sentencja Hipokratesa, pierwotnie odnosząca się do medycyny, weszła trwale do kultury jako fundament myślenia o sztuce. Sztuce w późniejszym rozumieniu, pojmowanej jako twórczość artystyczna. Jako maksyma przyjęła się w wersji skróconej, niosąc przesłanie apologetyczno-konsolacyjne: choć życie nasze jest krótkie, sztuka nadal trwa. Jej pełne brzmienie ma jednak sens odmienny, nieoparty na prostym przeciwstawieniu, bogatszy: Ars longa, vita brevis, occasio praeceps, experimentum periculosum, iudicium difficile – sztuka długa, życie krótkie, okazja ulotna, doświadczenie niebezpieczne, sąd niełatwy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 7.03(4/9) (1 egz.)
Książka
W koszyku
Grunt i horyzont : interpretacje nowoczesnej architektury i sztuki / Gabriela Świtek. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2020. - 299 stron : faksymilia, fotografie, ilustracje ; 24 cm.
Autorka buduje interpretacje wybranych dzieł architektury i sztuki wokół pojęć zapożyczonych z nurtów fenomenologii (Hans-Georg Gadamer, Maurice Merleau-Ponty, Hermann Schmitz), psychologii postaci (Rudolf Arnheim, Juliusz Żórawski) oraz współczesnej estetyki atmosfer (Gernot Böhme, Tonino Griffero) i pokrewnych jej teorii architektury (Hubert L. Dreyfus, Alberto Pérez-Gómez, Peter Zumthor). Grunt i horyzont, pole sił wizualnych w architekturze, przezroczystość i przejrzystość, przestrzeń bezkrawędziowa, atmosfery i nastroje, niesamowitość to terminy ułatwiające opis doświadczenia dzieł architektury i sztuki, takich jak zbudowany wokół drzewa pawilon „L’Esprit Nouveau” Le Corbusiera i Pierre’a Jeannereta (1925), projekt pomnika Droga do Żelazowej Woli Krystiana Burdy (1961) czy architektoniczna makroinstalacja Chmura Jacka Damięckiego (1994). Grunt i horyzont… to refleksje z lat 2013–2020 na temat teorii i historii architektury nowoczesnej oraz przestrzeni i reprezentacji architektury we współczesnych sztukach wizualnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 71/72 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przedmiotem książki jest rekonstrukcja i analiza poglądów na temat sztuki zawartych w publikacjach Antoniego Sygietyńskiego – najbardziej wszechstronnego, płodnego i nowatorskiego pisarza ostatniej ćwierci XIX wieku w kulturze polskiej zajmującego się sztuką. Dokonania Sygietyńskiego ujęte są w kontekście dominujących przekonań w zakresie estetyki i krytyki artystycznej epoki, w której Sygietyński był aktywny. Wykazano jego prekursorską rolę w procesie głębokich przemian w społecznej świadomości metaartystycznej, określanych w literaturze naukowej mianem „przełomu naturalistycznego”. Analizie poddano także polemiki, jakie w obronie swych poglądów stoczył z oponentami, w tym ze swym wcześniejszym najbliższym współpracownikiem i sojusznikiem w dziele przełomu naturalistycznego – Stanisławem Witkiewiczem. Zbadano również paradoksalną rolę, jaką koncepcja naturalistyczna odegrała w następnym przełomie w polskiej myśli metaartystycznej – „przełomie antynaturalistycznym”, który rozpoczął się na przełomie XIX/XX wieku, a dopełnił się po I wojnie światowej, i który ukształtował polską estetykę oraz krytykę artystyczną, jak również sztukę, w okresie międzywojennym. Analizy przywołanych tekstów dokonane są przy użyciu opracowanej przez autora nowatorskiej metodologii – koncepcji dyskursów konstatywnych i performatywnych, prezentowanej w ostatnich latach na konferencjach naukowych i publikowanej w materiałach pokonferencyjnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 7.01 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Sztuka w świecie znaków / wybrał, przełożył, słowem wstępnym i bibliografią opatrzył Bogusław Żyłko. - Gdańsk : Słowo/Obraz Terytoria, copyright 2002. - 260, [2] strony, [1] tablica kolorowa : ilustracje ; 22 cm.
(Eseje o sztuce)
Tekst tłumaczony z rosyjskiego.
Antologia prac badaczy z tartusko-moskiewskiej szkoły semiotycznej. Otwiera ją „autoprezentacyjny” artykuł Borisa Uspienskiego, ukazujący miejsce semiotyki sztuki wśród całości tematów badawczych szkoły. Dwa następne teksty - Gasparowa i Łotmana - dotyczą ogólnych problemów sztuki, widzianych okiem semiotyka, a dalsze prace poruszają się już w kręgu zagadnień odnoszących się do konkretnych rodzajów sztuk.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.01 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej